Dilema seorang blogger :(

     Sebenarnya dah lama aku tak publish story dekat blog aku ni. Takde idea, tak bermotivasi macam takde hala tuju hidup orang cakap. Ni aku tulis pun sebab takde motif, saja saja. Orang cakap tulis blog ni senang, kau tulis je la apa apa asalkan sensasi dan senang buat duit. Tapi bila aku ada mindset macam tu, aku rasa jiwa aku kosong tak dapat nak sampaikan apa yang aku rasa dalam jiwa kepada pembaca blog aku yang hampir 15k sekarang.

    Aku mula sedar nak jadi penulis yang mampu untuk mempengaruhi orang untuk membaca bukanlah berdasarkan cerita sensasi atau viral semata mata. Dia kan macam kalau korang dah start menulis akan ada satu perasaaan yang terbit dalam diri korang, korang kena make sure penyampaian penceritaan kau tu sampai ke hati pembaca-pembaca tegar kau.

    Kalau penulisan kau tak sampai kepada pembaca kau tak boleh tidur malam, rasa gagal dalam menyampaikan sesuatu yang bermanfaat. Mula-mula menulis tu memanglah kau akan rasa idea kaulah paling gempak, paling kebabom tapi sampai satu tahap nanti kau stuck macam jammed kejap. Berapa lama kau stuck tu terpulang kepada individu sebagai penulis itu sendiri.

    Aku rasa admire gila dekat penulis penulis yang sentiasa konsisten lepas tu kalau down pun tak lama sangat terus keep on track.  Aku tak malu untuk cakap kat sini yang aku ni kuat berangan. Susah tau jadi orang yang kuat berangan ni. Dia boleh jadi overconfident dengan overthinking dalam satu masa. Mula-mula perasaan tu kalau dapat idea yang membuak-buak engkau terus overconfient, pergh dia punya fikiran positif tu macam ''Takde sapelaaaa kat dunia ni bole beat kau''

 Tapi, 

Bila perasaan down kau datang, mulalah kau akan pertikaikan setiap keputusan yang engkau buat, mulalah kau akan rasa menyesal. mulalah kau akan rasa diri kau useless. Itulah yang aku rasa bila aku tengah down. Ni pun aku cuba bangkit nak menulis balik lepas beberapa purnama aku tinggalkan blog aku.

Sebab aku ada satu rasa walaupun aku bukanlah blogger terkenal ataupun penulis yang bags. Aku kena tetap semangat dan bertahan dengan perkara yang aku suka buat . Once, kau dah mula takkanlah kau nak berhenti, at least kau habiskan bagi clear kau punya matlamat tu.

Semoga aku diberi kekuatan dan idea yang melimpah ruah . Amin amin ya rabbal alamin.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aku tak hina orang kerja kilang, tapi.... | PART 1

Part 1 : cari kerja singapore

INFO PENTING SEBELUM KE SINGAPORE