Orang kerja kilang suka berpuak , betul ke? | part 2

 


 Assalamualaikum semua, sihat ? 

Alhamdulillah, banyak rasa kesyukuran yang tak terluah sebab banyak sangat kemanisan yang Allah beri kepada aku dan keluarga aku. Sebenarnya dah lama aku tak menulis dalam blog aku ni. HAHA. Masa tu macam sekejap je berlalu. Lagi lagi semenjak dah ada anak, anak perlukan perhatian 100% , ni baru satu. haha.

    Ada masa sikit ni, aku saja la scroll aku punya blog yang dah bersawang ni. Aku tak sangka blog aku pasal "Aku tak hina orang kerja kilang,... | Part 1 " tu dapat sambutan. Entry tu pasal pengalaman aku kerja kilang , tak sangka dapat sambutannnnnn. Orang ramai baca. Dan ada juga yang share pengalaman yang sama. MashAllah. best juga menulis ni. HAHA.

    Macam yang aku cakap pasal post aku sebelum ni, aku tak cakap semua pekerja kilang tu tak baik, korang kena baca betul betul k

nak baca part 1 punya ? click ni

 https://mrsfortis.blogspot.com/2019/07/aku-tak-hina-orang-kerja-kilang-tapi.html

Aku terpanggil nak sambung balik menulis dalam blog aku ni. 

Orang kerja kilang suka berpuak betul ke?

Seperti aku yang pernah cerita pengalaman aku tujuh tahun lalu,

YAAAAAA! puak puak tu wujud tau, lelagi bila dah puak tu suka membawang, huhu. Bagi aku, tak kisahlah dekat mana mana pun kita kerja, mesti ada geng geng yang suka berpuak. Pengalaman aku masa aku kerja kilang elektronik sebelum result SPM aku keluar. Kami yang budak baru masuk. mestilah ada yang kena pulau. Bezanya, tahan tak tahan je. Masa aku kerja dulu, ada juga kawan kawan aku kena pulau dengan line leader. Dapat line leader yang okay, Alhamdulillah. Dapat line leader yang tak ok, suka pulau, habisla ....

    Kenapa kena ada pulau memulau ek? 

Aku rasa pulau memulau ni wujud mungkin diaorang rasa bangga dengan ke "senior" an diaorang yang dah kerja lama, dan mungkin diaorang pernah kena pulau masa diaorang masuk dulu . Mungkin?

Bagi aku, pulau memulau ni tak perlulah ada. Lepas tu, bila dah ada pulau memulau atau berpuak mulalah... Macam pengalaman aku ni, line leadernya yang jadi ketua puak untuk budak budak baru. Sepatutnya, sebagai line leader yang dah berpengalaman dan bekerja lama sepatutnya mewujudkan environment yang saling tolong menolong dan kalau boleh gejala pulau memulau ni janganlah ada bila melibatkan kerja perlukan "teamwork".

    Kenapa aku cakap gini, kerja kilang banyak melibatkan kerja secara "teamwork", sebabnya kilang kebiasaannya akan mengeluarkan output secara besar besaran dan menghasilkan produk dalam jumlah berskala besar. Oleh sebab itu, profesion kerja kilang perlukan "teamwork", bila terjadi pulau memulau  ni tak bestla kan. Macam yang aku cakap sebelum ni kan, kita kat mana mana kerja mesti nak environment yang best, kalau tak best mesti rasa tak semangat dan malasnya nak pergi kerja.  

    Dapat kawan kerja,bos yang baik adalah satu rezeki. Aku doakan sesiapa yang baca blog aku ni, yang mana tengah nak cari kerja, atau berdepan dengan masalah kerja yang sedia ada, semoga Allah s.w.t permudahkan urusan korang dan dijauhkan dari orang yang zalim. Apa apa pun, kalau ada yang suka puak puak, pulaukan korang. Korang jangan sedih tau, doa orang yang teraniaya ni akan dimakbulkan oleh Allah s.w.t


Kisah aku 7 tahun dulu
Hasil perkongsian cerita daripada tuan empunya blog :
Instagram aku : @nurhanazmi
Facebook aku : Siti Nurhani Azmi

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aku tak hina orang kerja kilang, tapi.... | PART 1

Part 1 : cari kerja singapore

INFO PENTING SEBELUM KE SINGAPORE