Aku nak kahwin.... Tapi takde siapa yang nak kat aku...

     "Pernah tak korang rasa macam ni.... aku dulu pernah weyh.... selalu sangat...."

Bayangkan time tu umur aku baru 18 tahun tau, memang takde peminat. Sampai fikir kalau takde orang nak kahwin dengan aku. Aku nak kahwin umur 30 tahun. 

Yelah, aku dari masa kecik dahlah kulit hitam sampai ada orang yang ejek aku "BIGFOOT", sedih sangat time tu. Hari hari kena ejek. Bila fikir balik kenapalah orang suka ejek aku, 

Salah ke aku kulit kurang cerah?

Dosa ke kalau kulit hitam?

Hina ke kalau kulit hitam?

     Nak dijadikan cerita... daripada aku sekolah rendah sampai aku sekolah menengah ramai kawan kawan tak suka kawan dengan aku sebab kulit aku gelap, jerawat dan berminyak. Sampai tiba masa, aku penat jadi diri aku sendiri.

Kenapa orang kena pandang rupa, aku penat.... Hakikatnya itulah dunia kan... 

Sampai selalu aku terfikir.. kalau nanti tiba masa aku nak kahwin takde siapa yang nak kat aku... macam mana? Bila tengok kawan kawan ramai yang dah ada partner. Timbul rasa tertanya tanya  dalam diri ni. Bukan cemburu cuma kadang kadang diri ni macam ada
yang berbisik, berfikiran negatif macam tak yakin dengan janji yang Esa.

    Selang beberapa tahun lepas melalui zaman zaman yang penuh dengan suka duka. Aku pun bawak diri merantau ke negara orang. Macam macam peel(perangai orang kita jumpa bila kita kat negara orang. Dalam pada tu aku lupa kejap pasal nak cari jodoh apa semua.... malas... mindset waktu tu tahu nak cari duit, mana nak sara family lagi. Sebab waktu tu adik adik aku semua masih sekolah dan akulah ketua keluarga.

    Lepas tu aku dah lupa dah pasal nak cari jodoh ke apa semua tu. Sebab, aku fikir kalau ada... adalah... kalau takde nak buat macam mana kan?

Ternyata lepas beberapa tahun aku kerja di Singapura aku punya mindset tu salah... Sebenarnya, ada ja yang nak kat aku... tapi aku yang buat buat tak tahu... hahahaha (*perasan.  .)

kita ni terlalu overthinking sebenarnya, Allah tahu kau tengah usaha... jangan putus asa tau!

Jodoh korang entah² depan mata .HAHAHA

Hasil perkongsian cerita daripada tuan empunya blog :
Instagram aku : @nurhanazmi
Facebook aku : Siti Nurhani Azmi




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aku tak hina orang kerja kilang, tapi.... | PART 1

Part 1 : cari kerja singapore

INFO PENTING SEBELUM KE SINGAPORE