Part 2: Tips kerja singapore tanpa agent


Aq ada tanya followers aku kat singapore hari tu dekat instagram aku.  80% vote nak tahu . So aku nak share ni


Ramai yg nak aku sharing pasal " CARI KERJA SINGAPORE TANPA AGENT"
Starting kerja singapore tanpa agent. Mustahil ke?
Tak mustahil ye . Kalau kau nak takde benda ya mustahil. Kenapa aku cakap gini. Ni based on pengalaman aku. Perkara pertama sebab kau nak kerja ialah nak dapatkan lebih income dan pengalaman.
Aku rasa kat mana mana pun . Tunggu kerja makan masa . Even kat Malaysia pun. Aku bukan taknak kerja Malaysia. Kerja malaysia gaji sikit. Mana ada fresh graduate starting kerja company nak bagi RM3K per month.
The most reason is i want to help my family. Family orang susah, bukan orang ade ade ye. Aku pulak anak sulung , adek adek sekolah lagi time tu memang banyak pakai duit. Jalan pertama aku guna untuk cari kerja singapore ialah melalui :
STEP 1 : Indeed/jobstreet/linkedln
Aku apply art tutor masa tu, rezeki pulak sangkut dapatlah aku pergi interview job tu. Aku pun pergilah interview tu start kerja. Company tu hantar email dekat aku suruh datang interview.
Aku apply bukan satu, dua. Tapi beratus company aku hantar resume. See, kau fikir ginilah. Dalam banyak banyak kau apply tu , takkanlah Allah tak bagi walau 1 . Usaha dan jangan putus asa.

Ni indeed, untuk jobstreet dengan linkedln. Cara lebih kurang sama. Korang cari kat google sendiri.
STEP 2 : Local singapore newspaper (surat khabar Singapore
Aku pernah juga apply kerja melalui surat khabar singapore, sangkut juga. Alhamdulillah rezeki. Aku pun pergi interview dapat job, start kerja.
Kat akhbar singapore ni, dia ada bahagian cari kerja kosong tau. Korang kena cari. Kat situ banyak kerja yang korang boleh apply daripada bidang kebersihan sampailah bidang profesionanal macam tutor ke, doktor ke. Kebiasaannya mereka akan letak no.phone and email. Kat situ korang boleh contact diaorang.
Kat mana nak dapat surat khabar tu?
-secara online (boleh research juga)
-7 eleven kat singapore (boleh beli)
-cheers kat singapore (boleh beli)
-library singapore ( tak boleh beli, boleh pinjam je nama pun library)

*Kau boleh research online macam mana rupa dia.
Yang bagusnya library kat singapore ni memang teratur dan korang akan rasa amatlah selesa.
Macam mana nak pergi library singapore?
Korang boleh google national library in singapore. Kat singapore memang byk library.

Boleh dikatakan setiap perhentian mrt dalam negara diaorang ada library. Dan ! Korang jangan takut singapore memang negara yang maju. Kau nak cari tempat tu secara berdikari taknak bergantung dengan orang bolehlah cari kat google map. Automatik korang akn dpt information .

*Sekarang semua kat hujung jari. Korang nak tak nak je.
Walk in interview
Aku pernah juga try walk in interview. Pun sangkut juga. Dapat Alhamdulillah. Aku jalan jalan singapore tu macam kat mall diaorang ada tulis vacancy job or nak hired orang.  Aku tanya dan terus apply. Diaorang terima.
Memang agak leceh sikit kalau nak cari sendiri. Tapi kau puas hati dan dapat pengalaman. Sebelum korang ambil keputusan nak kerja singapore , korang kena tahu apa itu :
MALAYSIAN QUOTA
Apa tu?
Penting untuk korang alert benda ni. Kadang kadang ada juga company yang taknak ambil orang malaysia bekerja . Dan mereka akan cakap " SORRY, WE Don't HAVE MALAYSIAN QUOTA".
Macam mana nak tahu ada malaysian quota ke tak?
Senang je , kalau company tu panggil kau interview, maksudnya adalah tu. Kalau dia tak panggil kau takde la tu.
Kalau kau walk in tanya. Tanyalah ade malaysian quota tak. Kalau ade nanti diaorang akan bagi borang employment form.
Benda ni penting sebab nanti kau dapat kerja kau kena buat WP/EP . Work permit/employment pass.
*Untuk first timer, aq sarankan apply online dulu. Dah dapat, baru kau pergi tempat tu,buat research.

NEXT BLOG SHARING
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
Sebelum ke singapore , Apa yang korang perlu buat?

Sebarang pertanyaan boleh tanya je aku kalau tak faham. Dan boleh follow :
Instagram aku : @nurhanazmi
Facebook aku : Siti Nurhani Azmi
Blog aku : mrsfortis.blogspot.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aku tak hina orang kerja kilang, tapi.... | PART 1

Part 1 : cari kerja singapore

INFO PENTING SEBELUM KE SINGAPORE