pertama kali menjadi ibu?


 Aku nak ucapkan tahniah kepada kawan kawan aku yang pertama kali bakal menjadi ibu. Umumnya kita tahu perasaan menjadi ibu ini adalah satu perasaan yang luar biasa.

Ada orang bunting pelamin, ada orang lepas satu tahun baru dapat anak, ada orang 10-11 tahun baru dapat anak. Perjalanan kita semua berbeza dan tak sama. Mulut orang kita tak boleh nak tutup.

Mereka akan terus mengata dan tertanya tanya dengan pencapaian yang seterusnya. Apa yang kita boleh buat, kita jalani saja dengan rezeki yang kita perolehi sekarang. Merenung apa yang orang kata sememangnya akan membuatkan diri kita hilang pertimbangan sehingga kita marah dengan diri kita.

Bersangka baiklah dengan setiap pemberian daripadanya. Meski hati berat untuk tidak menafikan setiap takdir yang telah berlaku. Terus semangat ya!

--------------------

ingat lagi masa mula mula aku dapat tahu mengandung, perasaan gembira tu tak dapat digambarkan dengan kata². Tambahan lagi, aku ini duduk diluar negara bersama suami. Jadi memang persiapan mental fizikal berpantang sendiri adalah sangat perlu.

Bila dapat tahu mengandung, waktu di Mesir perkara pertama yang aku buat. Aku tanya senior² yang ada pengalaman disitu "apa yang perlu dilakukan saat kita mengandung".

1. Pergi ke klinik ibu dan anak  berhampiran dengan tempat korang. 

Dari sini kita tahu bagaimana proses  seterusnya yang perlu kita lakukan. Masa hani pergi untuk pertama kali check up di Malaysia, usia kandungan 13 minggu. Sebab dulu masa kat Mesir, lain.

2. Monthly checkup and Dr akan prescribe ubat, vitamin yang perlu kita ambil untuk kandungan(ini sewaktu aku di Mesir). Sama juga macam waktu di Malaysia.

3. Jangan miss check up ya. Kalu misal kata korang tak dapat datang or ada perkara-perkara yang membuatkan korang tak dapat datang, boleh beritahu nurse yang korang ada contact number nurse tu, just reschedule new appointment. 

4. Jaga pemakanan, jangan minum minuman bergas, kurangkan makanan² yang tinggi kolestrol.

5. Jaga percakapan dan tingkah laku, sentiasa beringat dengan setiap tingkah laku kita sepanjang hamil.

6. Amalkan doa yang baik² supaya perjalanan sepanjang menjadi ibu dimudahkan. Boleh install apps untuk ibu hamil sebagai rujukan.

7. Buat senaman² untuk ibu mengandung supaya proses kelahiran nanti jadi mudah. Boleh tengok kat youtube kat situ banyak kalau nak jadikan rujukan.

8. Rajin rajin buat research untuk persediaan melahirkan, cara hembus nafas dan banyak lagi.

inilah antara tips² yang aku boleh bagi sepanjang aku mengandungkan dan melahirkan anak aku yang pertama kalinya diluar negara. 

Alhamdulillah waktu melahirkan anak aku semua dipermudahkan. Sakit contraction pun tak lama, dalam labor room pun tak lama. semua jadi mudah.

Untuk first time mom, kuatkan semangat masa melalui fasa alahan, kawalan emosi. Waktu² ni memang kita akan jadi cepat sensitif dan overthinking. You can do it!!!

Hani doakan semoga baik-baik saja semuanya bahagia dunia akhirat :)

Hasil perkongsian cerita daripada tuan empunya blog :
Instagram aku : @nurhanazmi
Facebook aku : Siti Nurhani Azmi




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aku tak hina orang kerja kilang, tapi.... | PART 1

Part 1 : cari kerja singapore

INFO PENTING SEBELUM KE SINGAPORE