Kenapa family aku tak macam orang lain?


        Dilahirkan dalam keluarga yang sederhana, emak dan ayah pada masa kecilku selalu sibuk mencari rezeki untuk kami tiga beradik.  Dijaga oleh arwah atuk. kalau di Johor. Panggilan untuk atuk tu dah biasa untuk nenek . Kiranya nenek aku, mak kepada ayah aku yang jaga kami. Mak memang seorang yang rajin dan kaki niaga. Bayangkanlah, masa zaman zaman dulu mana ada orang meniaga online lagi. Mak aku ni..sanggup berangkut pinggan mangkuk, segala jualan apa semua ke tempat kerjanya demi mencari sesuap nasi.

    Memang rutin kalau tiba musim bulan Ramadhan, Hari Raya... Mak ayah aku memang selalu join join bazaar untuk meniaga, Kiranya, kalau berniaga time puasa ni memang masyuklahhh... Sekarang tengah covid an... mana ada da skrg... nak dekat tiga tahun kene lockdown sebab covid darpada china ni...

    Sebelum ni aku pernah share dekat live aku di facebook, perjalanan hidup aku. Yelah maklumlah sekarang aku seorang surirumah yang berjaya tau. hahahaahaha. Selalulah buat sharing kat situ sebab aku fulltime bisnes online. Okay sambung cerita... 

    Aku masih ingat lagi time tuuu, mak aku ada sewa tapak bazar dekat Kluang...pastu an... mak aku sewa sewa... takde orang nak jaga pun... sebab mak kerja, ayah kerja...

"dah sudah......", tak memasal mak suruh aku yang umur 9 tahun jaga bazaar....

korang boleh bayangkan tak.. Budak umur 9 tahun weyh jaga bazaar. korang rasa....

Aku time tu, rasa sedih gila. Kenapa lah aku kena ikut meniaga. Kadang Kadang rasa...macam apalah nasib aku...

Part yang aku rasa macam sedih gila masa tu. Time buka puasa waktu tu rasa macam sebab waktu tu bulan puasa tau, patutnya kalau kita semua berbuka puasa dengan family. Aku buka puasa sorang sorang bawah meja. Aku ingat lagi waktu tu masa nak buka puasa, aku makan burger bawah meja sorang sorang umur 9 tahun dengan air mata berjujuran membasahi pipi.

     Waktu tu aku rasa macam malangnya hidup aku. Kenapa aku kena lalui semua ni.Aku sedih sangat

sebab dapat keluarga macam ni. huu

Tapi............

Tu dululah haha, orang cakap umur 9 tahun tahu apa je weyh.. Bila dah besar ni rasa bersyukur sangat sebab mak ayah aku ajar erti susah. Kalau contohnya aku terlahir daripada keluarga yang senang mesti aku tak tahu nak bersyukur. Siapalah tahu kan. Allah je maha tahu segalanya yang terjadi dalam hidup kita ni.

    Korang perasan tak pengalaman pahit kita biasanya akan menjadi pengalaman yang paling bermakna dan akan menguatkan kita supaya menjadi manusia yang lebih berguna. Orang cakap ujian itu bukanlah satu kekurangan. ujian tulah satu benda yang menguatkan,

betul tak?

Bila dah makin besar ni memang banyak betul ujian ujian yang kadang kadang kita tak sangka kita akan hadap dan dapat lalui ujian tu. Rasa giveup,rasa lelah penat jangan cakaplah lagi lalui kalau korang datang daripada broken family macam aku. Macam mana eh nak cerita. Maybe aku boleh cerita next post untuk blog aku.

Umur 9 tahun da start meniaga, umur 12 tahun dah start tolong mak menoreh getah. kutip getah beku, pagi pagi buta kalau cuti sekolah. Dengan busuknya getah tu. Busuk busuk tulah duit. Makin banyak busuk tu , makin banyaklah hasil yang kau dapat. Tak sangka, aku dah lalui semua tu diusia yang sangat muda.

    Mesti ada yang tertanya tanya kan kenapa anak sulung perempuan ni ibarat tulang belakang kedua family. Macam aku , lagi lagi perempuan. Tak boleh tengok kalau mak sedih, mak mengadu kalau ayah ada buat perangai. Siapa yang tahan weyh....Nak tak nak kena kuat, kena ada dengan mak. Kena dengar segala luahan mak sebab time tu, mak takde tempat nak mengadu.

    Benar.... anak sulung ni banyak berkorban. 

Ada juga aku baca pasal kisah orang lain. Kalu anak sulung kena hadap dengan masalah lebih lebih lagi family broken. sedih weyhhh. Sebab tu disebalik senyuman seorang anak sulung tu tersimpan seribu kepahitan yang tiada siapa boleh jelaskan....


hanya yang tahu...je tahu....


Hasil perkongsian cerita daripada tuan empunya blog :
Instagram aku : @nurhanazmi
Facebook aku : Siti Nurhani Azmi

 








Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Aku tak hina orang kerja kilang, tapi.... | PART 1

INFO PENTING SEBELUM KE SINGAPORE

Part 1 : cari kerja singapore